Nori črni petek že od začetka novembra

Črni petek je ameriški praznik velikih popustov, ki so ga uvedle trgovine v spomni na veliki zlom borze leta 1929, zadnji petek v novembru, ko se je zdelo, da je prišel konec sveta. Pri nas se je ta praznik uveljavil pred nekaj leti in se lani razbohotil do neslutenih meja, raztegnil se je, ne samo na zadnji petek novembru, ampak na cel teden, mesec in še naprej. Letos bo črni petek 27. novembra, je pa že zdaj opaziti napovedi trgovcev, da bodo znižanja že od začetka novembra naprej, zato bodite pozorni.

Črni petek je povezan tudi z ameriškim praznikom dan zahvalnosti, in je takoj naslednji dan za njim, ko so delodajalci dovolili zaposlenim en dan odmora in praznika, trgovci pa so znižali cene, začelo pa se je vse skupaj v Filadelfiji. Dejansko so ta praznik najbolj povezovali s kaotičnim stanjem na cestah v petek, ko so vsi ljudje bili prosti in so šli nakupovat, zato so ga tako tudi poimenovali črni petek.

Že od nekdaj so ljudje kupovali, sploh je to trend v Sloveniji, na popustih, razprodajah in otvoritvah neverjetne količine robe zase, sorodnike, vnuke, sosede, pse in mačke, če so rabili ali ne, samo da so kupili. Nihče ne ve, zakaj je pri nas ta trend tako močno zakoreninjen, da če se nekje pojavijo popusti, ljudi ta novica privleče kot magnet in kupijo, celo ne da bi preverili cene in smisel svojega nakupa.

Od velikih popustih, sezonskih in posezonskih znižanjih in na črni petek ljudje postanejo nekoliko drugačni, kot so sicer. Takrat začnejo prevladovati čustva, ki so značilna za množični nagon oziroma kolektivno nezavedno, ki posrka v sebe večino ljudi, ki ne mislijo s svojo glavo. Čustva dejansko zaigrajo vlogo odločevalca namesto možganov in se obnašajo dokaj nezrelo, ko čutijo v sebi pomanjkanje, ki ga lahko zapolnijo z nekim nepremišljenim nakupom, za katerega se tisti trenutek zdi zelo ugoden in celo nujen, naslednji dan pa čista polomija. Zakaj je tako? Zagotovo se je že marsikdo ujel v takšen primež čustev, ki si ga kasneje ni znal pojasniti, ko si je močno nekaj želel in je imel v sebi občutek, da bo izgubil, če tega ne bo takoj dobil. Ta občutek pomanjkanja in pohlepa je značilen za črni petek in ga občuti večina ljudi, ki verjame v pomanjkanje. Zato se zamegli razum in čustvo odloči, da ne bo več druge priložnosti, da je takoj, zdaj ta trenutek treba imeti ta produkt ali storitev, drugače bo konec sveta. In trgovci ter marketerji se te psihologije dobro zavedajo zato s popusti ter drugimi mamljivimi ponudbami ter občutkom pomanjkanja skušajo kupce premamiti, da nepremišljeno kupijo produkt.

Kako se torej na črni petek in na druge dneve, polne popustov lahko pripravimo in se zaščitimo? Odgovor je znanje in budno zavedanje sebe, mirnost in ne dirjati v smer, kamor gredo množice, saj ni nujno, da imajo množice prav, da množice vedo vse. Znani in uspešni ljudje vedno trdijo, da če hočemo biti uspešni, moramo iti v nasprotno smer od množic.

So že bili številni primeri, ne samo na črni petek, sploh so ti primeri opaženi v določenih trgovskih centrih z ne prav dobro poslovno prakso, da so trgovci izobesili plakate za velike popuste ali jih objavili v rednih mesečnih katalogih in kuponih, ki pa niso držale. Preverba cene enakega artikla drugje pri konkurenci ali celo pri istem prodajalcu prej in po razprodaji je pokazala, da so bile cene na dan popusta precej višje, kot pri konkurenci ali pred in po popustih. Črni petek je ravno pravšnji dan, da se izkoristijo naivni ljudje, ki ne preverijo cen prej ali pa so nagnjeni h kopičenju stvari samo zato, da jih kupijo.

Tisti, ki bi radi prihranili nekaj denarja za stvari, ki jih res potrebujejo in so dražje ter si jih že dolgo želijo, pa lahko na take dni resnično pridejo na svoj račun in dosti prihranijo. Primer so mobilni pametni telefoni, ki so pri enem od operaterjev bili kar 500 eur cenejši, kot sicer. Velja pa pri taki ponudbi preveriti pogoje, vezavo in naročnino, ker je lahko pa tisti del malce zavajajoč ali pa v dveh letih znese več, kot celoten telefon, ki po dveh letih že močno zastara, naročnina pa je napram konkurenci previsoka, pogodbena kazen pa tudi. In se kupec znajde v pasti. Se iz tega kaj nauči? Kakor kdo.

Nekateri trgovci že zdaj oglašujejo, da bodo cene znižane cel mesec od začetka novembra naprej in ne samo na črni petek 27. 10. 2020. Torej se splača že zdaj preveriti, kakšna je ponudba pri konkurenci in kakšna je cena v tem trenutku ter kakšna bo, ko bodo popusti. Marsikateri trgovec verjetno namenoma ne želi že zdaj oglaševati popustov, ki bodo na ta dan, saj vsi čakajo drug drugega, kaj bo naredila konkurenca in do kam bo kdo šel v boju za kupce.

Lansko leto je zaradi velikega navala ljudi kar nekaj trgovcev akcijo nadaljevalo vse do božiča, sploh je to veljalo za ponudnike mobilne telefonije in telefonov, tehnično robo in oblačila.

Če bi na črni petek bili 70 ali 80 % popusti na mleko in osnovna živila, ki jih nekateri potrebujejo in si jih ne morejo privoščiti, bi to bilo res nekaj, pravi pravcati praznik. Žal pa ni opaziti popustov na res potrebne artikle, morda pa se bo le našel kdo, ki bo tudi to uvedel za vsaj en dan v letu.

Na črni petek ljudje množično drejo v nakupovalne centre, ki so polni, ceste so zasedene, nekateri že ponoči čakajo pred trgovinami in so točno si zapomnili, kje na policah so artikli, ki jih bodo na črni petek kupili. Ko se trgovina odpre, je bolje, da varnostniki in trgovci stopijo stran, kajti norija se začne z odrivanjem, pretepanjem, puljenjem za artikle, trganjem škatel, skratka ljudje se obnašajo kot krdelo podivjanih živali. Seveda ne vsi, tisti, ki niso agresivni lahko stanejo tudi brez želenega artikla. Na srečo je v Sloveniji to zelo redek pojav. Vseeno se od doma odpravite pravočasno, da pridete v trgovino dovolj zgodaj, zaradi povečanega prometa in zato, da bodo zagotovo artikli še na policah.

Že lansko leto se je pokazal velik trend nakupovanja na črni petek preko interneta. Spletni trgovci so z enako vnemo, kot fizične trgovine, oglaševali in ponujali znižanja, tudi do 80 %. Vendar so spletni trgovci odgovorili na nakupovalni praznik s svojim spletnim praznikom, ki je kibernetski ponedeljek oziroma Cyber Monday.

Dejansko je dejstvo, da če nekaj potrebujete, kar je drago, se res lahko splača, če je ta artikel znižan. Velja pa preveriti cene pred popusti in po izteku popustov. Od doma se odpraviti pravočasno in že prej vedeti, kaj boste kupili. Letošnji črni petek bo po vsej verjetnosti drugačen od prejšnjih, saj nihče ne ve zaradi virusov, ali bomo lahko šli kupovati ali ne, bomo kupovali samo preko spleta in kaj bomo lahko sploh kupovali. Zagotovo se bodo trgovci temu prilagodili, kupci pa tudi. Kjer je volja, je tudi pot.